måndag 23 mars 2015

v.12


Vi har fortsatt med sagotemat och denna gång läste vi Rödluvan. Som vanlig, utifrån framsidan på boken, förutspådde vi vad den skulle tänkas handla om innan vi läste den. De flesta hade hört den men det fanns ett par elever som hörde den för första gången. Eleverna säger stopp när det dyker upp begrepp och ord de inte förstår och då förklarar jag dem direkt. Efter sagan ställde jag några frågor till eleverna:
  • Vad tyckte du om i sagan?
  • Vad tyckte du inte om? Var något konstigt eller svårt att förstå?
  • Kände du igen något mönster eller något annat som är speciellt för sagor?
Sedan återberättade vi sagan tillsammans med hjälp av ett berättarschema. Detta gör vi för att eleverna ska känna igen och förstå hur en berättelse är uppbyggd. Till sist fick de meningar (i fel ordning) som skulle klippas ut, läsas och sedan läggas i kronologisk ordning. När meningarna klistrats upp på 4 sidor illustrerade eleverna med egna bilder.

Eleverna har tränat på olika tidsbegrepp som idag, igår, imorgon, morgon, förmiddag, middag,
eftermiddag, kväll och natt. De har även tränat på att läsa av klockan hel och halv timme.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar