söndag 8 mars 2015

v.10

Nu är det bara  3 veckor kvar till påsklovet och våren hägrar kring hörnet! I veckan som gått har vi börjat jobba med dubbelt och hälften. Detta är dels en repetition men också en påbyggnad. Vi jobbar främst med hälften och dubbelt inom talområdet 0-20 men även upp till 100. Eleverna ska förstå hur man dubblerar och halverar samt kunna använda de två begreppen korrekt i egna formulerade problem. Vi har jobbat både konkret med spel, laborativt material, problemlösning och tärningar men även i matteboken. Nästa vecka kommer de att få i läxa att kunna 1+1, 2+2, 3+3, 4+4, 5+5, 6+6, 7+7, 8+8, 9+9, 10+10 utantill (dubbelt). De kommer även att få 2-1, 4-2,   6-3, 8-4, 10-5, 12-6, 14-7, 16-8, 18-9, 20-10 (hälften). Många kan det redan men en del behöver öva och öka sin förståelse för dubbelt och hälften.

Vi har även så smått prövat på att mäta olika sträckor med icke standardiserade måttenheter som t ex gem och pennor för att skapa förståelse för mätandets princip.


Vi har avslutat arbetet kring vintern och startat arbetet med våren. Vi har pratat om vårlökar och tittat på hur en lök ser ut inuti.

Vi jobbar en del med sagor och fabler. I början på veckan läste Amar, som är lärarstudent hos oss, en fabel om haren och skölpaddan som sprang ikapp. Eleverna fick sedan spela upp en scen ur boken. Vi diskuterade även vad som karaktäriserar en fabel. Till sist fick eleverna sammanfatta berättelsen genom att skriva på iPads. Vi har ett program som heter Skolstil där man kan höra bokstavsljuden när man skriver dem. Talsyntesen läser även upp meningen du skrivit när du sätter punkt.

Ett av målen för läskunnighet och språklig medvetenhet i kommunen är att kunna kategorisera. Detta innebär att t ex kunna säga så många olika maträtter, klädesplagg, djur, maträtter man kan på en viss tid, ca en minut. Det kan också vara att säga så många ord som möjligt som börjar på en viss bokstav t ex m. Träna gärna detta hemma ibland för att öka den språkliga medvetenheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar