söndag 30 november 2014

v 48

Nu lackar det snabbt mot jul och det är bara tre veckor kvar till jullov. Vi har gjort en gran av elevernas händer och kommer att sätta en julgranskula i den varje dag fram till avslutningsdagen. Alla elever har även gjort varsin "kalenderlucka" med en matteuppgift eller en gåta i som vi kommer att öppna varje morgon. På alla bänkar står små ljusstakar som eleverna gjort av en halv potatis och lite folie.


Nästa vecka kommer vi att repetera de djur och insekter vi tagit reda på fakta om. Eleverna ska sedan rita och berätta om dem i sin lärandebok.
I veckan som gick jobbade vi med en text från boken Sandvargen. När vi jobbar med läsförståelse läser jag först texten en gång och sedan har vi ett samtal tillsammans om vad som stod i texten. Vi pratar om vad olika ord och begrepp betyder och tillsammans två och två diskuterar sedan eleverna:
- Vem är huvudkaraktärer?
- Vilken är miljön och vilken årstid kan det vara?
- Har de något problem?
- Hur löser de problemet?
Vi följer sedan upp svar och funderingar tillsammans. Sedan läser jag texten en gång till. På så sätt har eleverna en bra förförståelse av texten och kan lättare svara på frågor där svaret finns mellan raderna, vilket i sin tur är en förutsättning för att man ska kunna tolka och förstå en text. Detta arbete ställer ganska höga krav på eleven när det gäller förmågan att kunna lyssna koncentrerat, kunna samarbeta och på förmågan att skapa inre bilder. Läs mycket för era barn hemma, det skapar intressanta, naturliga samtal kring allt möjligt i vår värld. Dessutom får barnen ett rikare ordförråd.

I matematiken jobbar vi med addition och subtraktion inom talområdet 0-20. Vi delar upp tal i 10-tal och 1-tal och vi räknar ut skillnad.  Hoppas att huvudräkningsträningen hemma  går bra! Några barn har redovisat "Lilla additionstabellen" och kommer att få "Lilla subtraktionstabellen" nästa tisdag. Påminn barnen om att de ska klippa ut korten. Det är onödigt att träna på kort som de redan kan. Sortera ut dem och träna på de andra.

I fredags pratade vi om vad som står i skolans Likabehandlingsplan och vilka regler vi har på skolan och varför vi har dem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar